Wersja obowiązująca z dnia

Informacja o punktach Nieodpłatnej Pomocy Prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego

INFORMACJA

Na terenie Powiatu Ostródzkiego funkcjonują następujące punkty nieodpłatnej pomocy prawnej:

  1. w Centrum Użyteczności Publicznej w Ostródzie, ul. Jana III Sobieskiego 9, pokój 226,
  2. w Bibliotece Miejskiej w Morągu, ul. Ogrodowa 16,
  3. w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Ostródzie, ul. Olsztyńska 2, pokój 3.

Prawnicy udzielają nieodpłatnych porad prawnych od poniedziałku do piątku w godzinach: od 9:00 do 13:00, z wyłączeniem świąt i dni wolnych od pracy.

W Centrum Użyteczności Publicznej w Ostródzie, ul.Jana III Sobieskiego 9, pokój 226, został uruchomiony również punkt nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, w którym można uzyskać wsparcie od poniedziałku do piątku w godzinach: od 13:15 do 17:15, z wyłączeniem świąt i dni wolnych od pracy.

W godzinach pracy Starostwa Powiatowego w Ostródzie, pod numerem telefonu 794 549 820 można uzyskać więcej szczegółowych informacji dotyczących nieodpłatnej pomocy prawnej nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz nieodpłatnej mediacji  oraz ustalić termin wizyty.

Nieodpłatna pomoc prawna przysługuje:

  • każdej osobie fizycznej, która złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku.

Osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą dodatkowo przed udzieleniem porady przedstawiają:

  • kopie wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie, jakie otrzymała w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, 
  • informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 708).

Pomoc prawna polega na:

  • wskazaniu sposobu rozwiązania problemu prawnego,
  • poinformowaniu o obowiązującym stanie prawnym, uprawnieniach lub obowiązkach,
  • sporządzeniu projektu pisma, z wyłączeniem pism procesowych, w toczącym się już postępowaniu sądowym,
  • nieodpłatnej mediacji,
  • sporządzeniu projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub o ustanowienie pełnomocnika z urzędu.

Nieodpłatne poradnictwo obejmuje działania zmierzające do podniesienia świadomości o przysługujących osobie uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparciu w samodzielnym rozwiazywaniu problemu.

Nieodpłatna mediacja  jest metodą rozwiązywania konfliktów, w której uczestnicy poszukują najlepszych dla siebie rozwiązań. Osoba prowadząca mediację wspiera strony w znalezieniu przez nie satysfakcjonującego porozumienia. Mediacja jest dobrowolna i poufna.  Mediacja może być prowadzona w sprawach małżeńskich, rodzinnych, sąsiedzkich, konsumenckich i w innych kwestiach spornych, w tym również w sprawach toczących się już na drodze sądowej, o ile sąd nie skierował jeszcze sprawy do mediacji sądowej.